Hulpvragen

Welke hulpvragen krijgt de dorpsondersteuner binnen?

Er komen heel veel verschillende soorten hulpvragen binnen. De meeste daarvan zijn relatief klein en vooral praktisch van aard. Deze vragen worden door het (tijdelijk) inzetten van een vrijwilliger opgelost.

Daarnaast komen er ook hulpvragen binnen die wat complexer zijn. Inwoners die om verschillende redenen in een sociaal isolement zitten of die op meerdere vlakken hulp kunnen gebruiken. Samen met de dorpsondersteuner en eventuele professionele zorgverleners wordt er dan gezocht naar passende en duurzame oplossingen.

Bij Dorpsondersteuning Zuid zetten we alles op alles om inwoners van onze dorpen zo lang mogelijk op een prettige en aangename wijze in hun eigen omgeving te kunnen laten wonen. Samen met elkaar voor elkaar zorgen!

Soort hulpvragen

Praktisch

  • vervoer en begeleiding naar het ziekenhuis, dokter, tandarts, fysiotherapeut etc.
  • boodschappen doen, ophalen  van medicijnen, een brief posten
  • een hond uitlaten als u dit tijdelijk niet kan
  • lichte tuinwerkzaamheden

Technisch

  • kleine klusjes in huis, zoals lamp vervangen, gootsteen ontstoppen, schilderij ophangen
  • problemen met of vragen over uw computer, tablet, laptop, printer, telefoon, het leren appen, skypen etc.

Administratief

  • het op orde brengen en bijhouden van uw administratie(o.a. digitaal)
  • uitkomen met uw geld
  • het invullen van formulieren van bijvoorbeeld instanties, de gemeente etc.
  • aanvragen van huur- en zorgtoeslag

Sociaal

  • u voelt zich vaak alleen
  • de zorg voor een familielid valt u zwaar
  •  u woont niet meer fijn en weet niet of en met wie u hierover kunt praten
  • u kunt u hobby niet uitoefenen door ziekte en geldgebrek.

Van wie krijgt de dorpsondersteuner hulpvragen?

  • Dorpsbewoners: inwoner neemt zelf contact op
  • Zorgverleners: huisarts, (fysio)therapeut, thuiszorg
  • Bekenden van dorpsbewoner: buren/familie/vrienden
  • Organisaties of verenigingen: kerk of vereniging
  • Gemeente Eemsdelta: WMO-adviseur  

Hulpvragen kunnen op verschillende manieren bij de dorpsondersteuner binnenkomen. Regelmatig is het de bewoner zelf die contact zoekt met de dorpsondersteuner over een probleem of moeilijke situatie. Het kan echter ook heel goed voorkomen dat iemand anders of een organisatie contact met Janneke Schilthuis zoekt. Omdat we bijvoorbeeld nauw samenwerken met een huisartsenpraktijk komen veel hulpvragen naar aanleiding van een consult daar vandaan.

Soms maken mensen in de directe omgeving van iemand zich zorgen om zijn/haar welzijn en gaan zij hierover in overleg met de dorpsondersteuner.